Eigenwijs Leren

  • In ieder mens werkt het informatieverwerkingssysteem in de hersenen anders. Informatie komt bij ons binnen via onze ogen (zien) onze oren (horen) ons voelen en ons denken. Hierna wordt het verwerkt en opgeslagen in ons eigen systeem. Iemand die via beelden zijn/haar informatie opslaat, kan iets wat auditief wordt aangeboden dus niet goed verwerken en opslaan. Dit zorgt dan bijvoorbeeld voor leerproblemen, doordat de informatie niet goed wordt opgeslagen.

    In 2010 heb ik mijn diploma gehaald van de MatriXmethode en tot en met 2015 heb ik ook de bijscholingen gedaan. Ik kan echter niet zeggen dat deze bijscholingen mij meer kennis van deze methode hebben gebracht. In 2016 ben ik dus ook gestopt met deze bijscholingen en nu mag ik mij  niet meer gecertificeerd MatriXcoach noemen. Dat wil echter niet zeggen dat ik er niet meer mee mag werken. Ik begeleid dus nog steeds kinderen naar een eigenhandige manier (strategie) van leren. En ik noem dat nu: Ik leer eigenwijs.
    U kunt zich misschien wel voorstellen dat als je lukraak van alles in je hoofd opslaat het in je hoofd wel eens een chaos kan worden. Ik vraag dus altijd of het kind zijn/haar hoofd wil tekenen. Wat zit er allemaal in het hoofd en hoe werkt dat dan bij jou? Waar zit bijvoorbeeld het alfabet? Als je iets moet schrijven wat gebeurt er dan allemaal in je hoofd? Heb je wel eens enge dromen of andere dingen die door je hoofd spoken?Ben je wel eens bang dat je iets niet kunt wat een ander wel kan? Bang voor onweer, spinnen of misschien wel voor honden?  Ben je wel eens ontzettend boos dat je niet meer weet wat je moet doen, of denk je wel eens dat niemand je leuk vindt of dat ze je stom vinden? Daar zit dat dan allemaal, zit dit allemaal in je hoofd of staat het erbuiten?

    Emotionele blokkades zorgen ook vaak voor leerproblemen. Je kunt het IQ eigenlijk niet loskoppelen van het EQ.

    De methode
    Ik begin dan eerst het hoofd op te ruimen. Bewaren wat goed werkt, weg doen wat niet meer nodig is en veranderen wat niet werkt. We gaan je (leer) strategie ontdekken: hoe kan je het beste doen wat je doet?deze kwaliteiten gaan gebruiken in een optimale strategie. Als het hoofd "opgeruimd haar "is kun je beter concentreren, lees je beter en kun je beter onthouden. Als alle informatie goed geordend is kun je de informatie op het juiste moment goed terughalen.

    Met deze methode krijg je dus niet aangeboden "wat "je moet leren maar leer je "hoe "je het beste kunt leren. En ik sluit me aan bij wat de school aanbiedt.

    Emoties
    Zoals ik eerder al aangaf, kunnen emoties het leren blokkeren. Voor het weghalen van de emoties zijn er diverse strategieën. Het is namelijk altijd de persoonlijke beleving in het nu, welke voortgekomen is van iets wat ooit is geweest of een bedachte situatie wat er zou kunnen gebeuren in de toekomst.

    Deze strategieën kunnen zijn een filmpje of een plaatje, of een geluid, het kan ook een gevoel zijn en daarnaast een gedachte. Deze kunnen ook met z'n tweeën of drieën aanwezig zijn.
    De methode gaat steeds uit van de interne strategie die het kind heeft ontwikkeld om informatie te verwerken en daar stem ik mij op af. Door het stellen van open vragen ontdek ik de strategie van het kind en de mogelijkheden om deze te veranderen. Het verhaal achter de emotie is niet belangrijk, het kind hoeft alleen zijn of haar strategie te veranderen voor een optimaal resultaat.

    Deze methode geeft handvatten waarmee het kind zelf aan de slag kan. Gemiddeld kunnen we deze strategie in 2-3 sessies omdraaien zodat er zichtbaar betere leerprestaties ontstaan, voldoende eigenwaarde en zelfvertrouwen om weer verder te kunnen. Ik heb graag dat u tijdens deze sessies aanwezig bent zodat u ziet hoe de methode werkt en uw kind thuis ook mee kan helpen.

    Effectiviteit
    Deze methode is effectief bij:
    • leer en gedragsproblemen
    • faalangst
    • boosheid
    • verdriet
    • angsten
    • ADHD
    • gebrek aan zelfvertrouwen
    • dyslexie
    • discalculie
    • autisme.